Po skalnatém hřebenu Kaitersberg (31.5.2015, Šumava)

Dnes vyrážíme na výlet na místo, ke kterému mě inspirovaly fotografie nalezené na internetu v jedné galerii. Na fotkách mě uchvátil hlavně krásný skalnatý hřeben a dechberoucí výhledy z něj. Tento hřeben se nachází v Německu, nazývá se Kaitersberg a leží mezi dvěma údolími Lamer Winkel a Zellertal přibližně mezi městy Bad Kötzting, Arnbruck a Lam.

hostinec Eck

Jedno auto necháváme v sedle Eck, kde se nachází parkoviště a hostinec a druhým jedeme přes Arnbruck do osady Reitenberg u Bad Kötztingu, kde bude náš výchozí bod. Do Reitenbergu míříme po úzké lesní asfaltce s 15% stoupáním. U cesty využíváme malé parkoviště pro turisty a pak mířím asi 200 m do kopce k turistickým cedulím. Dáváme se doprava po cestě značené zeleným trojúhelníkem.

parkoviště v Reitenbergu

Cesta vede nejprve po rovině, brzy však začne znatelně stoupat a my se přibližujeme prvnímu vrcholu dnešní trasy, kterým bude Kreuzfelsen (999 m n. m.). Tento vrchol patří k nejskalnatějším v celém hřebenu a opravdu, za chvilku se objevují mohutné skály, kterými se prodíráme a stoupáme výš a výš.

cestou na Kreuzfelsen

pod vrcholem Kreuzfelsen

Celý vrchol Kreuzfelsen zaplňují masivní rulové skalní sruby a v nejvyšším bodě je vztyčem 14 metrů vysoký dřevěný kříž. První vrchol a hned jsem nadšen parádním rozhledem. Celé údolí Zellertal je zde jako na dlani.

výhled z Kreuzfelsen na Bad Kötzting

vrcholový kříž na Kreuzfelsen

Posadíme se na místní skalnaté plotny a kocháme se pohledem do údolí. Vidíme Bad Kötzting a další osady v údolí, za ním se táhne další nižší hřeben a ještě za ním pásmo Předního Bavorského lesa s vrcholy Pröller, Predigstuhl, Knogl, Hirschenstein, Rauher Kulm, Vogelsang, Geisskopf, Einödriegel či Breitenauriegel.

výhled z Kreuzfelsen do údolí Zellertal

výhled z Kreuzfelsen

Vidíme odtud také vrcholky dalších kopců v hřebenu, na které se za chvíli vydáme, například nejvyšší vrchol Kaitersbergu - Grosser Riedelstein. Je zde opravdu krásně, převládá polojasno, teplota ideální pro pěšší chůzi, co více si přát.

pohled z vrcholu Kreuzfelsen ve směru hřebenu Kaitersberg

na Kreuzfelsen

Pak již míříme pohodlnou pěšinkou lesem bez nějakého výrazného stoupání na další vrchol, kterým je Mittagstein (1034 m n. m.). Na jeho vrcholu stojí kamenná kaple věnovaná obětem válek.

kamenná kaple na Mittagstein

kamenná kaple na vrcholu Mittagstein

Přímo od ní je výhled do údolí omezený, nicméně i tento vrchol má také svoji skalní vyhlídku (i když skromnější), opět se skvělým výhledem do údolí Zellertal. Nachází se o několik metrů níže od kaple.

výhled ze skalky na Mittagstein na (zleva) Steinbühler Gesenke a Grosser Riedelstein

Daleko lépe než z Kreuzfelsen jsou odtud však vidět naše dva další cíle - skalnatý hřbet Steinbühler Gesenke a již zmiňovaný Grosser Riedelstein, nejvyšší hora hřebenu.

pohled ze skalky na Mittagstein

Co mě na celé dnešní trasy od začátku překvapuje, je množství turistů, které zde potkáváme. Nečekal bych, že tato trasa bude tak navštěvovaná. I když, není se čemu divit. Největší koncentrací turistů na jednom místě se pak určitě pyšní turistická chata Kötztinger Hütte, na kterou narazíme přímo na trase při sestupu z Mittagstein.

výhledová terasa Kötztinger Hütte

Pokud se chcete dostat na trase dál, musíte touto chatou projít. Stezka totiž vede přes její prostornou terasu, opět s fantastickým výhledem. Chvilku posedíme, je zde možné koupit si i nějaké vzpomínkové předměty (pohlednice, vizitky, odznaky atd.)

na Kötztinger Hütte

Kötztinger Hütte

Dalším cílem (a nyní již můžu říct, že nejkrásnějším úsekem dnešní trasy) bude skalnatý hřbet Steinbühler Gesenke (1044 m n. m.). Nejprve je ovšem potřeba sejít od chaty do sedla. Jdeme opět kousek smíšeným lesem s balvany.

skalnatý hřeben Steinbühler Gesenke z Mittagsteinu

Steinbühler Gesenke

Pak však již opět začínáme postupně stoupat skalnatým terénem Steinbühler Gesenke. Pěšinka zde kličkuje mezi skalami a vede podél skalní hrany, odkud se opět rozprostírají daleké výhledy. Atmosféru tohoto místa dokresluje čerstvá jarní tráva, rostoucí mezi skalisky a vlnící se ve větru.

Steinbühler Gesenke, v dálce chata Kötztinger Hütte a Mittagstein

Je trochu škoda, že se právě zde obloha poněkud zatáhla a už je spíš oblačno, než polojasno. Nicméně slunce vždy na chvíli vykoukne. Když se otočíme zpět, objeví se nám pěkný pohled na vrchol Mittagsteinu s chatou Kötztinger Hütte, a tento pohled nás doprovází celou cestu po tomto skalnatém terénu.

Mittagstein ze Steinbühler Gesenke

kovařík horský (Ctenicera cuprea)

Konečně také potkávám nějaké zástupce hmyzí říše, konkrétné brouka kovaříka horského (Ctenicera cuprea), který se zde drží ve větru se zmítajících listů trávy. Tento brouček je pro mě symbolem jarní Šumavy. Ještě se mi totiž nestalo, abych na něj při jekékoliv květnové výpravě na kopce Šumavy nenarazil.

Steinbühler Gesenke, za ním Grosser Riedelstein

Steinbühler Gesenke

Steinbühler Gesenke je místo, které vůbec nepřipomíná šumavské hřebeny a spíše se podobná krajině v Alpách. Je tvořen zvětralými rulovými skálami. Podle zákazové cedule se v tomto skalnatém terénu jižně od turistické stezky nachází i oblast výskytu rysa.

chata Kötztinger Hütte

Stezka poté opouští hranu a my pokračujeme skalnatým terénem střídavě z kopce a do kopce. Poprvé se nám otevře výhled i do údolí na opačné světové straně a na hřeben Královského hvozdu v čele s kopci Ostrý, Velký Kokrháč, Svaroh a Jezerní hora.

cesta k Rauchröhren

výhled na hřeben Královského hvozdu

Skaliska však ještě zdaleka neopouštíme, neboť se před námi objevují skalní věže Rauchröhren. Nejprve posvačíme na nižším skalním bloku s pěkným výhledem na Ostrý a  na sousední nejvyšší věž s křížem. Na tu se však dostanou pouze horolezci.

nejvyšší věž na Rauchröhren s křížem

lezecké stěny Rauchröhren

Tato část Kaiterbergu je totiž oblíbeným horolezeckým terénem, jelikož zdejší kolmé rulové skalní stěny poskytují horolezcům ideální podmínky k lezení. I my přímo ze skály, na které sedíme, dva pozorujeme v jejich úsilí.

skalní průchod na Rauchröhren

Rauchröhren

Mezi dvěma mohutnými skálami je zde vytvořen úzký průchod, kudy vede turistická stezka. Zde je horolezců s lany ještě více. Chvíli se zdržíme a pozorujeme je v jejich úsilí (a zdaleka nejsme sami).

Pak pokračujeme k našemu poslednímu cíli, kterým je nejvyšší vrchol hřebenu - Grosser Riedelstein (1132 m n. m.). Jdeme pěkným bukovým lesem a když nepočítám úvodní stoupání z Reitenbergu na Kreuzfelsen, tak nás čeká největší kopec. Překvapí mě zde brouk roháček (Platycerus caprea), kterého vidím poprvé v životě. Jeho focením se trochu zdržím a ostatní mi utečou.

roháček (Platycerus caprea)

informační tabule pod vrcholovou skálou Grosser Riedelstein

Když je doběhnu, jsme již pod vrcholem Grosser Riedelstein. I na jeho vrcholu se nachází vyhlídková skála, nicméně výhled není (kvůli vzrostlým stromům) tak dokonalý jako na Kreuzfelsen či Steinbühler Gesenke. Přesto je téměř kruhový.

vrcholová skála Grosser Riedelstein

pomník na vrcholu Grosser Riedelstein

Na vrcholové skále se však nachází kamenný pomníček (Waldschidtdenkmal), věnovaný spisovateli Maximilianu Schmidtovi, který čerpal ze zdejšího kraje inspiraci pro svá díla. O tomto spisovateli se můžete dočíst i na informační tabuli pod vrcholovou skálou.

pomník na Grosser Riedelstein

Na svahu Riedelsteinu se nachází i sjezdovky, které však nedosahují až k vrcholu. Nicméně trochu jsem počítal s tím, že cesta do sedla Eck povede přes ně. Na ukazateli je však tato cesta zakázána a jsme vedeni oklikou po svahu hory. Tato cesta není moc záživná, vede po zpevněné cestě s místy poměrně strmým klesáním.

Grosser Riedelstein z Mittagsteinu

12 tisícovek celého hřebenu (my zdolali 4, když Kreuzfelsen přidám metr)

Asi po půl hodině přijdeme do sedla Eck. Hostinec tentokrát vynecháváme a míříme k autu. Hřeben Kaitersberg zde končí (respektive hřeben pokračuje dál až k Velkému Javoru, ale označením Kaitersberg se nazývá jen do tohoto místa od začátku naší dnešní cesty). Musíme dojet pro druhé auto do Reitenbergu a jsme spokojeni, že se dnešní krásný výlet vydařil.