Kleiner a Grosser Rachel a Rachelsee (26.7.2015, Šumava)

Na Grosser Rachel (Velký Roklan) (1453 m n. m.,druhou nejvyšší horu Šumavy po Grosser Arber) jsme měli spadeno již plno let. Bohužel zatím nikdy k výstupu na tuto horu nedošlo, hlavně z toho důvodu, že němčinu právě neovládáme a cesta na Grosser Rachel se nám zdála složitá (jak teď vím, úplně zbytečně).

Grosser Rachel (vlevo) a Kleiner Rachel z Poledníku

Přijíždíme do německé obce Spiegelau a parkujeme u místního supermarketu Norma. Hned z vedlejšího parkoviště jezdí pravidelně tzv. Rachelbus, který nás odveze na lesní parkoviště Gfäll, nacházející se kolem 6 km od Spiegelau a 3 km od vrcholu Grosser Rachel.

Odtud jezdí Rachelbus ze Spiegelau

Gfäll je nejbližší místo, kam se lze z této strany pod Roklan dostat. Přejdeme k ceduli nazvané "Zum Gfäll" a čekáme na příjezd Rachelbusu. Obloha je bez mráčku a tak věříme, že je před námi krásný slunečný den. Autobus byl nakonec plný k prasknutí. To jen pro představu, jak je asi Roklan navštěvovaný.

parkoviště Gfäll, kam jezdí Rachelbus

Nezaměnitelnou siluetu Velkého a sousedního Malého Roklanu známe z různých míst Šumavy velmi dobře, dnes poprvé tedy však nadešla chvíle tyto vrcholy zdolat. Po příjezdu na Gfäll (kde se kromě parkoviště nachází dřevěný přístřešek s WC), hledáme směrovku se značkou tetřeva, po níž půjdeme k vrcholu.

cesta na Grosser Rachel

Tetřeva nacházíme a už vyrážíme bukovým lesem do kopce bukovým lesem. První část cesty na Roklan bude jistě nejnáročnější, a jinam než do kopce se první 3 km asi nepůjde. Míjíme malé potůčky při cestě, které využíváme k osvěžení.

Po nějaké době začne stromů ubývat a my vidíme první suché pahýly, které značí, že i zde ovlivnil krajinu kůrovec a orkán Kyrill. Nicméně při cestě se pořád ještě vyskytují buky a těsně u cesty kvetou nádherně náprstníky červené (s krásnými růžovými i bílými květy).

náprstníky červené při cestě

cesta na Grosser Rachel

S rostoucími výškovými metry nakonec buky uplně zmizí, zato se mezi suchými pahýly smrků začnou objevovat první krásné výhledy. Aby také ne, když se blížíme k vrcholu druhé nejvyšší hory Šumavy.

cesta na Grosser Rachel, v pozadí chata Waldschmidthaus

Strmý výstup se postupně zvolňuje, a za chvíli už vidíme turistickou chatu Waldsmidthaus s tradiční nabídkou bavorských jídel. Chata však bývá v provozu pouze v létě.

před chatou Waldschmidthaus

chata Waldschmidthaus pod Grosser Rachel

U chaty si odpočineme na lavičkách a pak míříme k vyhlídce na Roklanské jezero, na kterou poukazuje směrovka právě u chaty. Po pár desítkách metrů již koukáme z vyhlídky do hluboké strže na Roklanské jezero a strmou jezerní stěnu postiženou taktéž kůrovcem.

výhled do strže pod Grosser Rachel, vlevo Rachelsee

chata Waldschmidthaus

I když vrchol Roklanu dělí od chaty již asi jen 400 m, my se nejprve vydáme na Malý Roklan, ke kterému vede značená trasa vlevo za chatou. Vrcholy Velkého a Malého Roklanu jsou vzdálené asi 900 m. Přístup na vrchol Malého Roklanu je však omezen pouze na letní období.

cestička ke Kleiner Rachel

Přicházíme do sedla mezi vrcholy, které zdobí dvouhektarová Roklanská louka (Rachelwiese), která kdysi sloužila sedlákům pro pastvu dobytka. Tyto horské pastviny jsou dnes vnímány jako památka. Roklanská louka má nadmořskou výšku 1360 m n. m. a patří tak mezi nejvýše položené pastviny na Šumavě.

Roklanská louka (Rachelwiese)

Jdeme po značené cestě vedoucí do Ober Frauenau. Na samotný vrchol Malého Roklanu je však nutné z této cesty odbočit na malou neznačenou cestičku na západním okraji Roklanské louky, která je však otevřena pouze v období od 15. července do 15. listopadu. Na to upozorňuje cedulka na začátku této cesty.

pohled k vrcholu Kleiner Rachel

pohled z vrcholu Kleiner Rachel

Místy neznatelnou pěšinkou pokračujeme trávou až k vrcholu. Celá vrcholová partie Malého (ale i Velkého) Roklanu jsou, jak jsem již psal ovlivněny kůrovcovou kalamitou.

vrchol Kleiner Rachel

Vrchol Kleiner Rachel (Malého Roklanu) (1399 m n. m.) sice neposkytuje nějaké úžasné výhledy (okolní kopce jsou sice vidět, ale překáží torza stromů), přesto bychom se zde o pár výškových metrů níž měli výhledů dočkat. Kousek pod vrcholem by se měla nacházet skalka s křížem s krásným výhledem na vodní nádrž Frauenau a okolní hory Šumavy.

výhled kousek pod vrcholem Kleiner Rachel na nádrž Frauenau

Z vrcholu sejdeme opět na cestičku, po které jsme přišli. Najdeme pod vrcholem odbočku doleva a vydáváme se po ní. Cestička vede přes mezi balvany a my stále klesáme. Přestává se mi to líbit, neboť se mi zdá, že na vyhlídku na skále už jsme příliš nízko a smířen s tím, že jsem skalku s křížem prostě nenašel, se vydáváme zpět.

výhled z Kleiner Rachel na Grosser Rachel

Podle GPS záznamu a dotazu na znalého člověka doma zjišťuji, že jsem byl od skalky s křížem a parádním výhledem asi 20 m. Nedá se nic dělat, někdy příště. Cestou zpět k chatě Waldschidthaus si ze svahu fotím Velký Roklan, na kterém staneme za chvíli.

cesta od chaty na Grosser Rachel

pohled z cesty na Grosser Rachel na Waldschmidthaus

Na Velký Roklan stoupáme po kamenité cestě s četnými schody. Při ohlédnutí se zpět máme Šumavu jako na dlani. Těsně pod vrcholovým skaliskem se nachází dřevěná bouda spolku Bergwacht, která je obdobou naší horské služby.

vrchol Grosser Rachel

Jak již bylo řečeno, vrchol tvoří skalisko, na kterém je připevněn velký kříž. Z vrcholu je nádherný výhled především na českou stranu na oblast plání v okolí Modravy. Můžeme odtud pozorovat například Velký Javor, Ostrý, Jezerní horu, Svaroh, Poledník, Luzný či masiv masiv Trojmezné, Třístoličníku a Plechého.

vrcholový kříž na Grosser Rachel (a moje maličkost)

výhled z vrcholové skály na Grosser Rachel

Na vrcholku posvačíme a pak nás čeká cesta dál, a sice k Roklanskému jezeru. Sestup k němu vede velkým obloukem kolem jezerní stěny. První metry sestupu je cesta dost strmá.

výhled z Grosser Rachel

I zde jsou však parádní výhledy na tuto světovou stranu ještě lepší než z vrcholové skály. Pěkně je vidět například hraniční hřeben ve směru na Blatný vrch a Luzný. Cesta je kamenitá a klesání je postupně pozvolnější, chvíli člověk jde dokonce po rovině.

cesta z vrcholu Grosser Rachel na Rachelsee, v dáli dvojvrchol Blatný vrch

pohled z cesty na Rachelsee

Když se nám poprvé při sestupu naskytne pohled na Roklanské jezero, začíná cesta klesat opět strměji, je užší a velmi kamenitá. Při ohlédnutí se je vidět vrchol Velkého Roklanu, který se tyčí nad jezerní stěnou.

pohled z cesty na vrchol Grosser Rachel

Naší další zastávkou bude dřevěná Roklanská kaple (Rachelkapelle), která stojí nad jezerem v nadmořské výšce 1212 m n. m. Současná stavba vznikla v roce 1972, kdy původní kaple vyhořela. Odtud se rozprostírá nejkrásnější výhled na jezero.

Roklanská kaple (Rachelkapelle) nad Rachelsee

výhled od Rachelkapelle

Od Roklanské kaple k jezeru už vede cesta bukovým lesem. Jezero je krásné, tajuplné. Jsou zde i lavičky pro návštěvníky, kteří jej v hojném počtu, stejně jako vrchol Roklanu, navštěvují.

Roklanské jezero (Rachelsee)

Roklanské jezero (Rachelsee) leží na jihovýchodním svahu Velkého Roklanu v nadmořské výšce 1071 m n. m., má plochu 5,7 ha a hloubku 14 m. Voda jezera má nahnědlou barvu a neobsahuje žádnou vegetaci.

pohled od Rachelsee na Rachelkapelle

Od jezera nás k parkovišti Gfäll čeká ještě 4,5 km nejprve po široké cestě, z niž pak odbočuje do lesa úzká pěšinka. V obou případech se však jde buď z kopce, či po rovině.

cesta zpět k parkovišti Gfäll

Na parkoviště přicházíme v 16:10 a ani zde dlouho nečekáme na Rachelbus, neboť ten přijíždí v 16:17 a odveze nás zpět na P+R Parkplatz do Spiegelau. Dnešní výlet se vydařil, počasí bylo skvělé, ani zima, ani horko.

cesta na Rachelsee po značce tetřeva

přástevník hluchavkový

výhled z Grosser Rachel

lavičky a turistické tabule u Waldschmidthaus

turistická chata Waldschmidthaus pod Grosser Rachel

výhled z cesty na Brotjacklriegel (uprostřed)