K Roklanské chatě a podél Roklanského potoka (22.8.2015, Šumava)

V rámci akce organizované Hnutím Duha jsme dnes ráno zamířili na Modravu. Zde jsme počkali u informačního centra na našeho dnešního průvodce, který nás provede trasou, kam je většině lidí vstup zakázán, a sice do oblasti Modravských slatí.

Modrava

Cesta povede na tzv. Podroklanskou mýtinu, kde stojí Roklanská chata, a kde stávala i bývalá Roklanská hájenka. Od Roklanské chaty se pak půjde po proudu Roklanského potoka zpět do Modravy.

cestou úbočím Modravské hory

Schází se nás kolem dvaceti a vydáváme se po zelené turistické značce, tzv. Starobřeznickou cestou, která vede po úbočí Modravské hory (1157 m n. m.). Jak zdoláváme výškové metry, objevují se zajímavé výhledy na Modravu, v čele s Klostermannovou chatou.

Klostermannova chata na Modravě

cesta úbočím Modravské hory

Modravská hora je dnes z větší části odlesněna. Stromy zde byly pokáceny a dřevo vytěženo. Pro přírodu to asi moc dobré nebude, ovšem pro výhledy do kraje je to stav ideální. A tak již za chvíli můžeme obdivovat dominantu Modravských plání, siluetu Velkého a Malého Roklanu.

výhled na Malý a Velký Roklan z úbočí Modravské hory

světlík lékařský

Cesta dále prochází Cikánskou slatí s povalovým chodníkem. Cikánská slať je jednou z mnoha Modravských slatí, avšak jedinou, kterou vede turistická značka. Jedná se o vrchovištní rašeliniště porostlé smrky, zčásti klečí. Za slatí kvete u cesty světlík lékařský (Euphrasia officinalis).

Cikánská slať

Od Cikánské slatě chvíli opět stoupáme do kopce lesem a poté pokračujeme rovnějším úsekem až k Trampusově křížku. Ten stojí v místě, kde se nacházela bývalá osada Josefstadt. Křížek nechali postavit potomci Augustina Trampuse v místě, kde jej stihla mrtvice.

cesta k Trampusově křížku

Trampusův křížek

U Trampusova křížku opouštíme cestu po zelené, která vede na Březník a odbočujeme doprava. Jdeme pěknou cestou, okolo které kontrastují mladé smrčky se starými odumřelými stromy.

mladé a odumřelé smrky

Když přejdeme Novohuťský potok, napojíme na asfaltku, která nás zavede k Roklanské chatě. I když je sem přístup zakázán, jedou naproti nám na kolech tři cyklisté. Znovu se objeví pěkný výhled na oba Roklany.

cesta k Roklanské chatě

Místo, kde stojí Roklanská chata a její okolí mnoho lidí považuje za jedno z nejkrásnějších míst Šumavy. Nachází se uprotřed Modravských plání, na tzv. Podroklanské mýtině, asi jeden km jihovýchodně pod Medvědí horou.

Roklanská chata

Chata byla postavena klubem československých turistů při turistické cestě směřující z Modravy na Roklan vedle již stojící Roklanské hájenky, která se narozdíl od chaty do dnešních dnů již nedochovala. Dnes je chata nevyužívaná a postupně chátrá.

Roklanská chata od bývalé nádrže

bývalá Roklanská nádrž

S celou skupinou se usadíme hned vedle chaty na oběd z vlastních zásob a já mám tak čas prozkoumat okolí chaty. Další zajímavostí, která se v těchto místech nachází je bývalá Roklanská nádrž se stále zřetelnou hrází, která však byla úmyslně poničena.

Roklanský potok tekoucí protrženou hrází

Roklanský potok

Nádrž zadržovala vodu Roklanského potoka, který nedaleko odtud pramení a sloužila k plavení dřeva. Dnes se zde Roklanský potok opět hezky klikatí a protrženou hrází odtéká dále. Hned u hráze zde nacházím odkvetlý hořec panonský (Gentiana pannonica).

hořec panonský na místě bývalé Roklanské nádrže

bývalá Roklanská nádrž

Poté, co posvačíme a co si zdokumentuji zdejší zajímavé místo, vydáváme se dál. Naše cesta nyní bude pokračovat při toku Roklanského potoka.

cesta vedoucí k Roklanské chatě

Roklanská chata

Jak již bylo řečeno, Roklanský potok pramení v těsné blízkosti státní hranice s Německem, přibližně půl kilometru severozápadně od Blatného vrchu v nadmořské výšce 1264 m n. m. Od Roklanské chaty teče Roklanský potok k severu.

cesta podél Roklanského potoka

Jdeme nejprve po rovině po příjemné zpevněné cestě, vedoucí podél potoka. Koryto Roklanského potoka je zde poměrně kamenité a na některých úsecích může připomínat zdrobnělinu řeky Vydry, kterou tento potok od soutoku s Modravským potokem vytváří.

Roklanský potok

Stejně jako na většině dnešní trasy, i zde vyrůstá mezi odumřelými pahýly starých stromu spoustu nových, mladých smrčků. Později musíme přelézat stromy popadané přes cestu, kterých je zde poměrně dost, ale i to zvládneme a pokračujeme dál.

cesta podél Roklanského potoka

odumřelé stromy cestou podél Roklanského potoka

Cesta prochází Roklanskou slatí, na které se nachází několik jezírek, k těm se však podívat nepůjdeme. Když vyjdeme z lesa, jsme na tzv. Soutoku, místě, kde se stékají Roklanský potok a potok Rokytka. Právě zde, blízko soutoku stávala pohraniční rota a ještě dodnes zde jsou patrné základy budov.

na Soutoku, místo bývalé pohraniční roty

soutok Roklanského potoka (vlevo) a Rokytky (vpravo)

Zde, hned za soutokem,  musíme dnes poprvé přebrodit Roklanský potok, abychom mohli pokračovat dál. Nakonec to zvládám díky kamenům v korytě suchou nohou.

po přebrodění Roklanského potoka

soutok Roklanského potoka a Rokytky

Další část trasy opět přelézáme množství popadaných kmenů. Už nejdeme přímo podél Roklanského potoka, ten se mezitím vine v údolí po naší pravé straně.

Netrvá to dlouho a musíme Roklanský potok přebrodit znovu. Tentokrát už to suchou nohou nepůjde, koryto už je zde mnohem širší. Ovšem chladivá voda přijde vhod, unavené nohy pěkně zregeneruje.

další brod přes Roklanský potok

Roklanský potok

Když přebrodíme potom, procházíme dalšími dvěma slatěmi - nejprve Zadní Mlynářskou slatí a poté Přední Mlynářskou slatí, kde z nás nemá moc radosti zmije, vyhřívající se na okraji cesty a okamžitě mizí.

Zadní Mlynářská slať

Přední Mlynářská slať

Cesta se postupně změní v asfaltovou silnici. Chvíli po ní pokračujeme a po pak už vycházíme a jdeme po třetí přes Roklanský potok, tentokrát přes Hraběcí most. Za ním se napojujeme na červenou turistickou značku a čeká nás poslední úsek do Modravy.

Roklanský potok z Hraběcího mostu

Zde nás již míjejí skupinky turistů, což značí jedinou věc, a sice to, že už jsme vyšli ze "zakázané oblasti". V Modravě si ještě dáme kávu a palačinky a poté míříme domů.