Jezerní hora a Svaroh (19.9.2015, Šumava)

K uskutečnění tohoto výletu jsme využili každoroční akci sdružení Otevřená Šumava. Toto sdružení pořádá každoroční výšlap k bývalé Juránkově chatě na Svarohu. Ke Svarohu z české strany sice vede cest několik, ale jednak jsou neznačené, jednak vedou přes NPR Černé a Čertovo jezero, tudíž je tato hora z české strany v podstatě nepřístupná.

Vyrážíme....

Dnešní pochod jsme si však nemohli nechat ujít, trasa bude totiž velmi zajímavá. Ze Železné Rudy se půjde k Čertovu jezeru, na Rozvodí, z něj na Jezerní horu (jinak taktéž nepřístupný vrchol), na Svaroh a zpět do Železné Rudy tzv. "Dámskou cestou", která vede přes nádherná kamenná moře po úbočí Jezerní hory.

rozcestník pomník A. Kašpara

U benzinky v Železné Rudě, kde je sraz, se sešlo opravdu značné množství lidí. I když na výlety chodím raději v menší skupince či sám, kdy jindy se mi podaří dostat legálně do zakázaného území, aniž bych se musel bát, že mě "chytí" nějaký strážce parku? Vycházíme tedy po modré značce, a u rozcestníku pomník A. Kašpara jdeme jezerní cestou po červené k Čertovu jezeru.

před sestupem k Čertovu jezeru

Cesta lesem příjemně ubíhá a brzy jsme u Čertova jezera, které už jsem letos v červnu jednou navštívil v rámci školního výletu. Skupina však u jezera nezastavuje, takže cvaknu jen pár foteka míříme dál, směrem k Rozvodí.

Čertovo jezero

cesta od Čertova jezera před stoupáním k Rozvodí

Na Rozvodí se počká na poslední opozdilce a pak už začíná výstup na Jezerní horu tzv. Arnyho stezkou. Jedná se o cestu, která je nomálnímu smrtelníkovi za běžných okolností nepřístupná.

Rozvodí, před začátkem Arnyho stezky na Jezerní horu

Stezka vede nejprve po kamenité cestě, kterou pak vystřídá cesta travnatá, která je v jednom úseku opravdu velmi strmá. Když zdoláme tento nejprudší úsek, zbytek cesty k vrcholu už je stoupání daleko mírnější. Co mě však překvapuje, je to, že cesta, ač zakázaná, je celkem slušně prošlapaná.

stoupání po Arnyho Stezce na Jezerní horu

stoupání na Jezerní horu

Jelikož jsem zde v životě nešel, nevím přesně kam nás cesta zavede. Nakonec vyjdeme z lesa a já už vidím červenobílou tyč, vedle které je geodetický bod, značící vrchol hory. Hned vedle tyče a geodetického bodu stojí ještě jakési zařízení, snad meteorologické.

vrchol Jezerní hory

Jezerní hora (1343 m n. m.) je nejvyšším vrcholem Železnorudské hornatiny a tvoří také jihovýchodní konec hřenemu zvaného Královský hvozd. Má velmi ploché temeno. Do severní a východní strany jsou zahloubeny dva výrazné ledovcové kary s Černým a Čertovým jezerem.

Vrchol je stejně jako celý hřeben Královského hvozdu ovlivněn kůrovcovou kalamitou. Samotné nejvyšší místo s geodetickým bodem je tvořenou travnatým porostem, ale kolem se ještě nějaké smrky najdou. To zbytek plošiny směrem ke Svarohu je prakticky celý odlesněný.

výhled z plošiny Jezerní hory na hřeben Javoru

cesta po Jezerní hoře směrem ke Svarohu

Po odpočinku u samotného nejvyššího bodu se vydáváme terénem směrem ke Svarohu, až se napojíme na úzkou hřebenovou pěšinku. Jako všechny vrcholy, kde napadené stromy uschly, a případně polehaly po orkánu Kyrill, je z cesty nádherný výhled na hřeben Velkého Javoru.

cesta z Jezerní hory ke Svarohu

výhled z cesty na Svaroh (vzadu uprostřed)

Jako na dlani zde máme tedy hory (zleva doprava ve směru chůze): Mittagsplatzl, Grosser Arber, Kleiner Arber, Enzian, Heugstatt, Schwarzeck, Öddriegel a za sedlem Eck se tyčící Grosser Riedelstein s navazaujícím hřebenem Kaitersberg. Poprvé také vykukuje Svaroh, další cíl naší cesty, který je s Jezerní horou spojen velmi mělkým sedlem.

Plošina Jezerní hory

Vrcholová cestička je velmi pěkná, všude kolem jsou místy porosty suché trávy, místy porosty borůvek s krásně podzimně načervenalými listy. Navíc je nádherné počasí, co více si pro takový výlet přát.

cesta z Jezerní hory na Svaroh

Jezerní hora

Jak jsem již psal, člověk ani nepostřehne, že se blíží k dalšímu vrcholu, tak mírně klesá rozsáhlá vrcholová plošina Jezerní hory. Když však míjíme skalku s bílým historickým kamenem, vím, že už jsme v sedle mezi Jezerní horou a Svarohem.

hraniční kámen č. 30 v sedle mezi Jezerní horou a Svarohem

shromáždění na rozvalinách Juránkovy chaty

A právě v tomto sedle, již jen pár metrů od této skalky, se nachází rozvaliny bývalé Juránkovy chaty, ke které se koná každoroční výstup. Kolem jejích rozvalin se zde dav shromáždí, neboť zde postupně vystoupí několik řečníků, nesouhlasících s omezeními, která znemožňují běžným lidem navštívit právě místa, jako je třeba Jezerní hora.

vyhled ze sedla mezi Jezerní horou a vrcholem Svarohu

Já se však více než povídání řečníků věnuji pozorování zdejších krás. Využívám chvíle, kdy shromážděný dav zaujatě poslouchá a vyrážím na vrcholovou skalku, než tam bude nával. Svaroh (1333 m n. m., německy Zwercheck) se nachází na západním okraji strukturního hřbetu Jezerní hory a je tvořen horninou svorem.

vrcholový kříž na skalce na Svarohu

vrcholová skalka na Svarohu

Na plochém vrcholu je těžké určit nejvyšší bod, ale vystupuje z něj na české straně hranice skalka, na kterou byl v září 2014 umístěn kříž a také pamětní deska Arnyho Juránka, po němž se jmenovala místní chata.

pamětní deska na vrcholové skalce na Svarohu

Z důvodu naprostého odlesnění po orkánu Kyrill se z této skalky dočkáme úžasných výhledů do vnitrozemí, od Pancířského hřbetu (s vrcholy Pancíř, Habr, Můstek, Velký a Malý Prenet), přes Nýrskou přehradu a nad ní se tyčícím Hraničářem, až po Velký a Malý Ostrý.

výhled z vrcholové skalky na Pancířský hřbet (nejvyšší Můstek)

výhled na Pancířský hřbet (Malý a Velký Prenet)

A odkud že je tedy možný "legální" přístup na Svaroh? Jednou z možností je nechat auto na parkoviští Scheiben (pokračovat od Brennes po hlavní silnici, parkoviště je pak přímo u silnice), druhou možností je přijít po hraničním chodníku z Ostrého.

výhled z vrcholové skalky na Malý a Velký Ostrý

výhled na Nýrskou přehradu

Jen co slezu z vrcholové skalky, dá se dav do pohybu mým směrem, v čele s panem Emilem Kintzlem, šumavskou legendou. Nyní se od státní hranice trochu odkloníme doleva a jdeme kolem jiné skalky, která je naopak na německé straně a na níž je umístěn také kříž.

skalka s křížem na německé straně hranice

Jelikož skála na české straně hranice, která je nejvyšším místem této hory, není z údolí z Bavorska vidět, vztyčili obyvatelé Bavorska na zdola viditelné skalce kříž, aby mohli horu lépe identifikovat. Jinak nejde ani o vrchol, ani o vedlejší vrchol, jen o tzv. spočinek.

výhled od německé skalky na Grosser Falkenstein a Grosser Rachel

výhled od německé skalky na Grosser Arber

Ze skalky a z jejího okolí se otevírají nádherné výhledy zase na opačnou stranu, do Bavorska. Můžete odtud vidět Grosser Falkenstein, Grosser Rachel a další vzdálenější kopce Šumavy. Jako na dlani zde máte opět celý hřeben Velkého Javoru.

počátek kamenného moře na Svarohu

Kolem vrcholové skalky pod vedením pana Kintzla míříme na tzv. Naturkino (uvedené i na směrovce u skalky). Jedná se o místo s parádním výhledem nedaleko této skalky do údolí Lamer Winkel a vidíte odtud téměř celý hřeben Královského hvozdu vrcholící dvojicí Velkého a Malého Ostrého či masiv Hoher Bogenu. Je zde i informační tabule. Cestou míjíme i počátek zdejšího kamenného moře na jižním svahu Svarohu, které je značně rozsáhlé.

Naturkino

Naturkino (výhled na Ostrý a v dáli Hoher Bogen)

Po několika historkách pana Emila Kintzla se vydáváme stejnou cestou zpět na hranici. Fotím si překrásné mraky na obloze, které jsou zde srovnané v řadách, jako podle pravítka.

na Svarohu, mraky podle pravítka

hraniční chodník na Svarohu

A takovou třešničkou na dortu na zpáteční cestě bude sestup tzv. Dámskou cestou, vedoucí po úbočí Jezerní hory. Co jsem se dočetl o této cestě, tak všichni na ni pějou ódy a i sestup po ní byl jedním z důvodů, proč jsem na tento výlet dnes vyrazil.

Grosser Arber z německé strany Svarohu

Bohužel dnes je přístup po ní opět nelegální a navíc ji na některých mapách ani nenajdete. Respektive najdete, ale ne celou tak, jak ji půjdeme my, a ani označení "Dámská" u ní není. Co je tedy na této cestě tak zajímavého? Hlavně to, že poskytuje opět pěkné výhledy a také že cestou procházíte přes úchvatná kamenná moře na úbočí Jezerní hory.

kamenné moře na Dámské cestě

Byla vybudována pro lepší dostupnost Juránkovy chaty z Alžbětína. Název Dámská dostala prý proto, že se po ní mohly na Svaroh dostat i vznešené dámy v kočáru. My na ni odbočujeme v sedle mezi Svarohem a Jezerní horou, kousek za hraničním kamenem (č. 30) na skalce.

Kamenné može na Dámské cestě

Kamenná moře přecházíme celkem dvě (první je menší, druhé potom rozsáhlejší). Celou cestu máme po pravé ruce Grosser Arber (Velký Javor). Cesta je pozvolná, ale vytrvale sestupujeme.

Kamenné moře na Dámské cestě

Cesta (jak vidíte i na fotkách) je evidentně hojně využívaná i nyní. Dodnes je patrný její zpevněný okraj z poskládaných kamenů. Když přejdeme přes kamenná moře, střídají se úseky lesem s úseky vykácenými.

Dámská cesta

Postupně přicházíme zpět k pomníku A. Kašpara, kde jsme byli již ráno před cestou k Čertovu jezeru. Dojdeme zbylý úsek do Železné Rudy, kde náš dnešní vydařený výlet končí. Cestou se nám nabízí pěkný pohled k hoře Grosser Falkenstein.

cesta zpět do Železné Rudy

cesta zpět do Železné Rudy, v dálce Grosser Falkenstein

Grosser Falkenstein

výhled od německé skalky na Jezerní horu

kamenné moře na Dámské cestě, vzadu hřeben Javoru

Malý a Velký Ostrý ze Svarohu

17,7 km

a nakonec pár obrázků, jak odlišit od sebe Jezerní horu a Svaroh, neboť jejich ploché vrcholy z některých světových stran v podstatě splývají ve vrchol jeden: