NS Šipín a zřícenina hradu Gutštejn (30.9.2013, Plaská pahorkatina)

Na tento datum jsme opět naplánovali setkání nás, bývalých spolužáků z vysoké školy. A jako cestu, při níž si vyměníme nové historky či staré vzpomínky, jsme zvolili NS Šipín na Tachovsku, nedaleko Konstantinových Lázní. Jako výchozí místo jsme zvolili hospodářský dvůr Daňkov.

Od něj jsme se vydali po žluté turistické značce ke zřícenině hradu Gutštejn, který se nachází na skalnatém ostrohu nad zalesněným údolím potoka Hadovka, což je přítok Úterského potoka. Zřícenině dominuje 20 m vysoká věž.

Od hradu také začíná NS Šipín, kterou se dnes chystáme projít. Tato stezka je okružní, má 7 km a popisuje nejzajímavější lokality této oblasti. Naše další kroky tak míří po žluté do údolí potoka Hadovka, přes který zde vede dřevěná lávka. Začínáme opět stoupat a dostáváme se na náhorní planinu nad soutokem Úterského potoka a Hadovky. Zde se nachází místo jednoho z nejstarších slovanských hradišť - Bezemínské hradiště, jehož rozloha je téměř 4 ha. Z vyhlídkového místa tu zde můžeme spatřit Gutštejn, údolí Hadovky či Vlčí horu (nejvyšší vrch Plaské pahorkatiny).

Pokračujeme dále po lesní cestě, kolem které zde v tuto roční dobu nacházíme množství různých druhů hub. Než sejdeme do údolí Úterského potoka, vidíme na náhorní plošině na jeho protejším břehu kostel Svaté Barbory se hřbitovem v místě, kde ve středověku stávalo hradiště Šipín.

A už klesáme do údolí Úterského potoka, přes který zde vede stejně jako přes Hadovku na začátku naší trasy dřevěná lávka. Úterský potok se pak jihovýchodním směrem odtud vlévá do nádrže Hracholusky a je tak levostranným přítokem řeky Mže.

Jak je pro dnešní trasu zatím typické, po klesání k vodnímu toku následuje opět směr vzhůru. Tentokráte stoupám k již zmiňovanému hradišti Šipín. Dnes zde stojí nově upravený kostel Svaté Barbory se hřbitovem, objekt fary, bývalé školy a hospody.

Na severozápadním okraji náhorní plošiny zde stojí vyhlídkový altán s výhledem do údolí se soutokem Hadovky a Úterského potoka i na okolní svahy. Na louce zde pak i v tuto pokročilejší roční dobu fotím šalvěj luční a lnici květel.

A už opět sestupujeme severním směrem. Cestou vidíme dřevěnou lesní kapli nad silnicí se dvěma zastřešenými studánkami s léčivou vodou (podle pověsti). Míjíme také betonové bunkry. A to už jsme u Dudákovského mlýna, který je východištěm naučné stezky. Dříve se zde nacházela stejnojmenná osada.

Od Dudákovského mlýna nyní budeme pokračovat terénem již bez výraznějších klesání či stoupání, to proto, že půjdeme nejprve nedaleko břehu Úterského potoka a poté těsně nad tokem Hadovky. V oblasti kolem části Úterského potoka se zde nachází PP Pod Šipínem. Jedná se o lokalitu, kde na břehu hojně roste kapradina pérovník pštrosí.

Již za soutokem zmíněných potoků přecházíme dnes podruhé po lávce Hadovku a míříme cestou vedoucí při jejím toku zpět ke zřícenině Gutštejn po červěně značené turistické stezce.

Když dorazíme zpět ke Gutštejnu, kde odpočívá skupinka nějakých trampů, máme to již nedaleko zpět k autu ke dvoru Daňkov. Počasí nám přálo, Slunce svítilo, a i když bylo poněkud větrno, všichni jsme byli s výletem spokojeni. Od parkoviště ještě fotografuji nedeleký Hradišťský kopec (632 m n. m.), kde vede taktéž jedna nauční stezka, ale tu zase příště :-)